Gestionarea stresului

stres-cancerO afecțiune cum este cancerul poate reprezenta una dintre cele mai stresante experiențe din viața unui pacient. Stresul generat de afecțiunile oncologice și cel al tratamentului său specific este amplificat de către familie, condițiile de la locul de muncă și îngrijorările financiare, pe lângă stresul cotidian prezent încă de dinaintea diagnosticului.

Chiar dacă nu s-a demonstrat că stresul cauzează cancer, stresul cronic poate slăbi sistemul imunitar, provocând alte probleme de sănătate și diminuând starea generală de bine a organismului.

Sfaturi pentru reducerea stresului

Unele surse ale stresului (cunoscute sub numele de factori de stres), sunt previzibile și pot fi evitate de cele mai multe ori. Micile schimbări vă pot ajuta să reduceți numărul factorilor de stres din viața dumneavoastră. Iată câteva idei pe care le puteți lua în calcul următoarele pentru a reduce nivelul de stres:

Evitați suprapunerile de program. Folosiți un planificator zilnic sau un calendar electronic pentru a ține socoteala programărilor și activităților. Când vă programați activitățile, acordați-vă suficient timp să încheiați o activitate înainte de a începe una nouă. Nu vă programați prea multe activități într-o singură zi sau săptămână, mai ales în cazul celor ce necesită pregătire.

Conștientizați-vă limitele. Acordați-vă dreptul de a spune „nu” când cei din jur vă cer să preluați îndatoriri pe care nu aveți timpul și energia necesară pentru a le duce la capăt din cauza oboselii cauzate de cancer și de tratamentul său. La locul de muncă nu vă oferiți voluntar pentru proiecte care vă împiedică să vă terminați norma prevăzută inițial.

Cereți ajutorul familiei, prietenilor și colegilor. Oameni își oferă sprijinul de cele mai multe ori, așa că gândiți-vă în avans la anumite sarcini ce necesită asistență, ca de exemplu cumpărăturile sau preluarea unui copil de la școală.

Organizați-vă atribuțiile în ordine priorităților. Alcătuiți o listă cu îndatoririle dumneavoastră, ca de exemplu cele profesionale sau casnice, și clasificați-le în ordinea importanței, gândindu-vă la ambele sarcini ce trebuiesc realizate și alte lucruri pe care le considerați relevante. Dacă nu aveți timp să le faceți pe toate, concentrați-vă pe sarcinile și activitățile din fruntea listei.

Împărțiți sarcinile în pași mai mici. Împărțiți îndatoririle sau problemele mari în pași mici și abordați acești pași pe rând. Acest proces poate face problemele aparent copleșitoare să pară mai ușor de rezolvat. De exemplu, decât să petreceți o după-amiază întreagă facând curat în casă, abordați în fiecare zi o cameră, sau două.

Concentrați-vă eforturile asupra lucrurilor pe care le puteți controla. De exemplu, programul medicului și traficul nu pot fi controlate, chiar și cu o planificare meticuloasă. Persoanele ce pot rămâne flexibile își păstrează calmul. Uneori singurul aspect al unei probleme pe care îl puteți controla este felul în care veți reacționa.

Cereți ajutor pentru problemele financiare. Cereți sfatul unui asistent social din oncologie sau unui consilier financiar familiarizat cu cancerul în legătură cu asigurările de viață sau alte probleme financiare. Nu așteptați până în momentul când veți fi nevoit să cereți ajutor; întârzierea facturilor și datoriile pot deveni copleșitoare în scurt timp dacă nu sunt manevrate cu atenție.

Strategii pentru managementul stresului

Chiar dacă încercați să reduceți numărul factorilor de stres din viața dumneavoastră, nu este posibil să îi eliminați pe toți. Totuși, strategiile pentru managementul stresului vă ajută să fiți mai relaxat și mai puțin anxios. Următoarele sugestii vă pot ajuta să reduceți nivelul stresului:

Faceți sport, frecvent și moderat. Exercițiile moderate, ca de exemplu o plimbare de 30 de minute, înotul sau plimbările cu bicicleta scad nivelul de stres de cel puțin câteva ori pe săptămână. Vorbiți cu doctorul dumneavoastră înainte de a începe un program de exerciții.

Programați-vă activitățile sociale. Faceți-vă timp liber pentru a-l petrece cu prietenii și familia; sprijinul acestora reprezintă una dintre cele mai importante modalități pentru a reduce stresul.

Mâncați sănătos și odihniți-vă suficient. Păstrând o dietă sănătoasă și un program de somn rezonabil veți avea mai multă energie pentru a face față stresului zilnic.

Alăturați-vă unui grup de sprijin. Grupurile de sprijin vă oferă ocazia să vă împărtășiți temerile și emoțiile unor persoane aflate în aceeași situație ce vă înțeleg experiențele. De asemenea puteți să vă destăinuiți unui prieten de încredere, un consilier sau un asistent social.

Programați-vă puțin timp liber zilnic. Dedicați-vă timpul unei activități care vă relaxează, ca de exemplu citirea unei cărți, grădinăritul sau muzica.

Alegeți activități care vă fac placere. Mâncați la restaurantul favorit sau uitați-vă la emisiunea preferată la televizor. Râsul reduce stresul; urmăriți o comedie sau citiți o carte amuzantă.

Țineți un jurnal. Scriind despre stresul și evenimentele din viața dumneavoastră vă puteți exprima sentimentele într-o manieră proprie.

Dezvoltați un nou hobby. Angajarea într-o activitate nouă și provocatoare vă oferă împlinire și vă furnizează un mijloc de distragere de la grijile cotidiene. De exemplu, înscrierea la un curs de artă sau învățarea unui instrument muzical reprezintă o idee bună.

Tehnici de relaxare

Următoarele tehnici vă pot ajuta să vă relaxați când sunteți stresat. Aceste tehnici pot fi învățate și puse în practică pentru a deveni mai eficiente. Majoritatea pot fi învățate în câteva ședințe cu ajutorul unui consilier. Multe spitale și centre pentru cancer organizează cursuri pentru a preda pacienților tehnici de relaxare. Unele dintre aceste tehnici pot fi învățate cu ajutorul instrucțiunilor scrise. Aceste tehnici pot fi practicate zilnic, mai ales în cele mai stresante momente, ca de exemplu în timpul unei proceduri medicale.

Respirația adâncă sau relaxată reprezintă o tehnică ce implică respirația adâncă și lentă, concentrându-vă în același timp asupra umplerii plămânilor și relaxării musculare.

Vizualizarea sau imaginea mentală reprezintă o tehnică pentru crearea unor imagini relaxante și liniștitoare în mintea dumneavoastră.

Relaxarea musculară progresivă reprezintă o tehnică ce implică contracția și apoi relaxarea musculară, începând fie din vârful degetelor, fie de la cap și care conduce la relaxarea progresivă a tuturor mușchilor din corp.

Meditația – o tehnică prin intermediul căreia învățați să vă relaxați mintea și să vă concentrați asupra unei stări de liniște interioară.

Biofeedback-ul reprezintă o tehnică prin care învățați să vă relaxați și să vă controlați răspunsurile corpului la stres acordând atenție semnalelor organismului.

Yoga – o tehnică ce ajută mintea să se concentreze asupra respirației și posturii pentru a promova relaxarea și pentru a reduce oboseala.

Sursa : cancer.net